Papírový ostrov

Papírový ostrov

Papírový ostrov je místem, které se během posledních let stalo kulturní křižovatkou architektury, designu, módy, umění i gastronomie. Uměle vytvořený ostrov je domovem šedých průmyslových hal, které po desetiletí sloužily jako sklad papíru pro Asociaci veřejných zakázek dánského tisku. Po vypršení smlouvy haly sice zůstaly prázdné, nicméně připravené k prozkoumání a k experimentování.

I přes jeho centrální polohu se dříve na ostrov nedalo suchou nohou dostat, avšak jeho sousedé, Dům Opery a Královské Divadlo, sehrály v tomto ohledu nemalou roli. Dnes se papírový ostrov těší nejnavštěvovanějším mostům Kodaně – most „motýlí“ a nově otevřený „líbací most“ (jméno si vysloužil svým vzhledem v podobě dvou jazýčků, které se setkávají).

Staré haly, nový život

Velké syrové haly procházejí v posledních letech obrovskou proměnou z průmyslové zóny v živé městečko s přítomností velmi kreativní společnosti, umění, kaváren a mnohého dalšího. Mezi novými obyvateli ostrova potkáme vedle věhlasného architektonického ateliéru COBE například Henrika Vibskova, nejznámějšího dánského módního návrháře, který každoročně šokuje svým představením na Týdnu Módy, nebo Copenhagen Street Food, multikulturní gastronomický zážitek s pravou „hygge“ atmosférou (hygge – dánský fenomén, jehož nejbližší význam se dá přeložit jako „na pohodu“). Zajímavým ostrovním okupantem je určitě také The Village (vesnice).

Vesnice ve skladu

Showroom designérské společnosti &Tradition je vytvořen jako současná, monochromatická harmonická vesnická struktura malého měřítka uvnitř velkého skladu. Myšlenkou bylo vytvořit strukturu, která balancuje mezi minimalistickou prostorovou instalací inspirovanou výkresy umělců a archi­tektů jako Donald Judd, Richard Serra nebo Peter Eisenman, v kombinaci s klasickými architektonickými městskými pry – hlavní ulice, alej, náves, věž nebo obecní úřad. Tato Vesnice přináší venkov do interiéru a vytváří teatrální smyslový prožitek. Showroom je hybridem umělecké instalace, skladu a malé vesnice městského panoramatu. Prostor je navržen dánským ateliérem Norm Architects. Skládá se z dvanácti bílých krychlí zasazených do surového rustikálního pozadí průmyslového skladu.


„Vesnice“ je vyvrcholením práce ateliéru Norm Architects za hledáním prostorové identity &Tradition za posledních pět let. S mnohaletou zkušeností s navrhováním veletržních stánků, pop-up obchodů a instalací pro &Tradition, Norm Architects od samotného začátku pracují s fragmenty, kterými utvářejí volný plán. Ten umožňuje designérské společnosti předvést svůj nábytek a světelné kousky v různých prostředích a náladách v rámci jednoho prostoru.

Tradice a normy

Studio bylo založeno v roce 2008 s působištěm v Kodani. Norm se soustředí na bytovou architekturu, komerční interiéry, průmyslový design, fotografii, grafiku a další umělecké směry. Název Norm naznačuje důležitost čerpání z tradic a norem, které byly v oblasti architektury a estetiky formované po staletí. Norm ctí kvalitu, trvanlivost a nadčasovost. Tíhnou nejen ke kvalitním materiálům návrhu a k dobrému řemeslnému zpracování, ale ztělesňují krásu, historii a co je nejdůležitější, překlenují prchavé trendy současnosti. Během kreativního procesu si architekti přirozeně kladou otázku: „Jak?“, ale v prvé řadě: „Proč“?
„Když si položíte tuhle otázku, otevíráte si cestu k hlubšímu rozměru návrhu a nic vám nebrání vytvořit skutečně trvanlivé produkty.“


V duchu tradice skandinávské jednoduchosti se Norm snaží osekat návrh až na samotnou kost. Snaží se směřovat k nalezení nejjednoduššího tvaru daného úkolu, aniž by se zapomínalo na krásu tvaru a detailu, k nalezení bodu, kdy už není co přidat ani odebrat. S odkazem na skandinávskou hrdost na svou kulturu a historii usiluje studio Norm o vytvoření nových norem pro severský design.

Rovnováha

S impozantní velikostí objemů v surovém vnitřním prostoru návštěvník rychle dostane pocit, že se nachází v panoramatu vesnické krajiny s několika jemnými a decentními odkazy na dobře známé archetypy. Architektům se podařilo vytvořit dialog mezi vnitř­kem a vnějškem bez použití tradiční transparentnosti architektonických fasád skladů. Domy mají společný vizuální jazyk, liší se ale svou velikostí a funkcí. Některé domy jsou jako věže, jiné mají okna a dveře, vnitřní schodiště a střešní terasu, zatímco některé jsou téměř abstraktními sochami bez jakéhokoli rozpoznatelného architektonického detailu. Některým pavilonům byla stanovena funkce – jeden dům je kuchyní, jiný pro změnu konferenční místností nebo skladem, převažující část domů je ale flexibilním prostorem, otevřeným novým a častým změnám. Každý dům v této vesnici (je jich celkem dvanáct) je postaven ze zcela matného jednobarevného materiálu jako model 1:1, ve kterém každý dům odhaluje velmi rozdílný interiér s vlastní funkcí a účelem. Pro jeden domek je použito dřevo světlých odstínů a připomíná tak minimalistický japonský pavilon. Další na druhou stranu hýří uvnitř všemi barvami, jako je tomu v Luis Barragánově architektuře, což vytváří zcela odlišný svět pro prezentaci produktů &Tradition. Norm Architects nechali některým oblíbeným partnerům &Tradition volnou ruku. Ti tak mají možnost ve vzájemné spolupráci vytvořit vlastní domy. Mohou zde nepřetržitě zařizovat, upravovat a inspirovat své klienty flexibilně upravovatelnou ukázkou nových vzorů a materiálů.


Text: Lucie Hlavsová

Foto: Lucie Hlavsová, Norm Architects

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 5/2016.